U bent succesvol uitgelogd.
Not registered yet?
#sharingexpertise
Sales representative Frank Kruijne en consultant Peggy Hauet zijn echte productspecialisten, al zien ze zichzelf liever als gesprekspartner. Zij focussen zich op het gedeelte wat ‘close the gap’ is gaan heten: het sluiten van de schedel oftewel cranial closure.
B. Braun is een volwaardige partner op het gebied van neurochirurgie met een compleet assortiment; van instrumenten tot microshunts en van implantaten tot boorsystemen. Om duidelijk te maken waar ze zich precies mee bezighouden, start Frank met een lesje ‘close the gap’ voor dummies.
‘Allereerst moet er een opening gemaakt worden door de neurochirurg zodat die zijn of haar werk kan uitvoeren in de hersenen en vervolgens moet het operatiegebied weer gesloten worden. Daar komen wij om de hoek kijken met onze plaatjes, schroeven, titanium klemsysteem en eventueel duravervangers.’ Peggy neemt het over. ‘Een hersenoperatie is vaak een lange ingreep. Op een zeker moment zijn ze klaar en moet er alleen nog gesloten worden. Dan is het belangrijk dat het sluiten voorspoedig, solide, veilig en gemakkelijk gaat, dat je in zo’n fase niet op hobbels stuit. Daar leveren wij oplossingen voor, zowel voor het sluiten van het hersenvlies (dura) als van het bot.’
Frank antwoordt: ‘Als het gaat om de craniale fixatie zijn onze plaatjes extreem dun, terwijl ze minstens net zo sterk of zelfs sterker zijn. En je weet: hoe minder materiaal in de patiënt, hoe beter. Qua esthetisch effect is het ook prettiger als plaatjes minder zichtbaar zijn, al speelt dit argument minder een rol als het onder het haar zit. Daarnaast denk ik dat we een heel degelijke partner zijn. Kundig en betrouwbaar, zowel in de producten als in het contact. Eigenlijk is dat wat je verkoopt: veiligheid en vertrouwen.’ ‘En vergeet ook niet dat onze instrumenten gebruiksvriendelijk zijn, zegt zijn collega. ‘Ons systeem staat bekend om de stabiele connectie tussen schroevendraaier en schroef, maar ook de fixatie in het bot is ongekend’.
Vanzelfsprekend hoort bij close the gap ook het sluiten van het hersenvlies, de dura. ‘In veel gevallen is de dura gewoon weer te sluiten. Maar dat lukt niet altijd. In die gevallen bieden we drie verschillende duravervangers’, aldus Peggy. ‘Wij hebben altijd een oplossing, wat de wens van een specialist ook is. Misschien zit hierin nog wel een verschil met onze concurrenten: die bieden vaker één van de opties aan, wij bieden er meerdere.’ Gevraagd naar welke implantaten B. Braun biedt, legt Frank uit: ‘Er is keuze tussen synthetische duravervangers (Neuro-Patch®) en biologische duravervangers (Lyoplant®). Hierbij wordt nog een verschil gemaakt in hechtbare varianten of zogeheten onlays, voor wanneer hechten niet noodzakelijk is. Alle duravervangers zijn beschikbaar in verschillende maten, zijn gemakkelijk op maat te knippen en scheuren niet. Belangrijk, want je wilt niet dat er hersenvloeistof lekt (CFS-lekkage)’.
Frank staat in de boeken als sales representative en bij Peggy staat op het visitekaartje dat ze consultant is. ‘We zijn een team, vullen elkaar aan, en nemen net zo makkelijk elkaars werk over.’ Tussen die twee hoeven we dus geen gap te closen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de relatie van Frank en Peggy met de specialisten. Frank: ‘Wat ons betreft, is er geen gap, en gezien de langdurende samenwerkingsrelaties die we onderhouden, denk ik ook niet dat specialisten een kloof ervaren.’ Peggy vult aan: ‘We willen een gelijkwaardige en betrouwbare gesprekspartner zijn, en samen zoeken naar de best passende oplossingen voor patiënten. Waar dat op neerkomt? Afspraken nakomen, inleven in het vraagstuk van de ander en kennis van zaken hebben.’ Frank wil nog even benadrukken dat ze zich echt geen neurochirurg in de dop voelen. ‘Ik loop inmiddels lang genoeg mee om op dit specifieke gebied een volwaardig gesprekspartner te zijn.’
Misschien vinden Peggy en Frank dat aspect van hun werk nog wel het leukst: dat ze juist geen typische verkoper zijn. ‘Het beeld van een voet tussen de deur krijgen, jasje-dasje-opgeprikt op kantoor verschijnen, het is zo achterhaald. Het past ook niet meer in deze tijd. Bovendien, een gesprek op kantoor past steeds minder in de agenda van de specialist. Die zijn namelijk buiten hun OK-programma drukker dan ooit.’ Liever gaan de twee in gesprek op de OK, omdat daar tijd is voor het echte gesprek. Peggy: ‘Op een OK kunnen specialisten en OK-personeel ervaren hoe onze producten en instrumenten werken. Op zo’n moment kunnen we ook uitgebreid op vragen ingaan. En wij leren er ook weer van om te zien hoe onze instrumenten en producten in de praktijk gebruikt worden. Als daar innovatiepunten uit voortkomen, leggen we dat weer terug bij de betreffende divisie. En vanzelfsprekend organiseren we ook trainingen en klinische lessen, zowel voor specialisten, OK-personeel als voor de Centrale Sterilisatie Afdeling (CSA).’
Zichtbaarheid, dat is de filosofie volgens de twee. Zorgen dat je elkaar tegenkomt. Door de coronamaatregelen, zowel vanuit ziekenhuizen als van B. Braun, werd onze aanwezigheid in ziekenhuizen tot een minimum beperkt. We zijn nu de draad weer aan het oppakken.’ Ook de congressen lagen in de afgelopen twee jaar stil, terwijl die toch ook een uitgelezen plek zijn om elkaar tegen te komen, om zichtbaarheid te creëren. Als voorbeeld benoemt Frank het jaarlijkse congres voor neurochirurgieassistenten. ‘Dat is investeren in de toekomst. Bekendheid creëren voor ons merk, laten zien dat wij ook leren en innoveren, net als zij. Deze assistenten zijn de specialisten van de toekomst. Peggy vervolgt: ‘Specialisten willen producten toch zien en voelen, het gebruik van de materialen ervaren en het gemak van de apparatuur testen. Ook online werkt B. Braun aan de zichtbaarheid. Op LinkedIn, de up-to-date website met brochures die te downloaden zijn en de campagne “close the gap”.’
Maak jouw online ervaring eenvoudiger, comfortabeler en veiliger met een persoonlijk account.